ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΡΩΜΗ
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Μέτρα ανόρθωσης του ρωμαϊκού κράτους από τον Κων/νο Α΄ :
-΄Ιδρυση νέου διοικητικού κέντρου (Κων/πολη)
-Αναγνώριση δικαιώματος άσκησης χριστιανικής λατρείας.
-Καθιέρωση διάκρισης πολιτικής από στρατιωτική εξουσία.
-Κοπή και κυκλοφορία νέου νομίσματος (χρυσού).
α. ΄Ιδρυση της Κωνσταντινούπολης
-Ο Κων/νος Α΄ νικά το 324 μ.Χ το Λικίνιο (=Αύγουστος ανατολικού Κράτους)
και γίνεται μονοκράτορας
-Αποφασίζει την ίδρυση νέας πρωτεύουσας η οποία:
• ιδρύεται στη θέση του αρχαίου Βυζαντίου
• έχει μοναδική γεωπολιτική θέση
(σταυροδρόμι ανάμεσα σε Ασία και Ευρώπη, Εύξεινο Πόντο και Μεσόγειο)
• έχει μεγάλη εμπορική σημασία
Λόγοι ίδρυσης της νέας πρωτεύουσας:
1. Στην Ανατολή: ακμαίος πληθυσμός και οικονομία
2. Οι χριστιανοί: πολυπληθέστεροι στην Ανατολή
3. Θρησκευτικές συγκρούσεις στις μεγάλες πόλεις Ανατολής: από την Κων/πολη ελέγχονται, επειδή είναι κοντά.
4. Από Κων/πολη: ευκολότερη η απόκρουση των εχθρών: Γότθων (στο Δούναβη) και Περσών (στον Ευφράτη), επειδή βρίσκεται στη μέση.
Φυσιογνωμία της νέας πρωτεύουσας (Κων/πολης)
• Οικοδομήθηκε σύμφωνα με το ρυμοτομικό σχέδιο της Ρώμης.
• Νέα τείχη
• Επιβλητικές λεωφόροι
• Φόρουμ (πλατεία) Κων/νου
• Διακόσμηση με λαμπρά έργα τέχνης, όπως:
-το Ιερόν Παλάτιον
-το κτίριο της Συγκλήτου
-άλλα δημόσια κτίρια: εκκλησίες, λουτρά, δεξαμενές κ.ά.
• Βαθμιαία απόκτηση χαρακτηριστικών χριστιανικής πόλης.
• Ραγδαία πληθυσμιακή ανάπτυξη.
• 11 Μαίου 330: εγκαίνια Κων/πολης
β. Θρησκευτική πολιτική
Ο Κων/νος Α΄ κράτησε ευνοϊκή πολιτική προς το Χριστιανισμό:
-312: Μετέφερε το Χριστόγραμμα από τα λάβαρα στο νόμισμα.
-313: Υπέγραψε με το Λικίνιο το Διάταγμα των Μεδιολάνων (=αναγνώριση ελευθερίας άσκησης λατρείας στους χριστιανούς).
-324: ΄Επαψε οριστικά τους διωγμούς εναντίον των χριστιανών, όταν έγινε μονοκράτορας.
-Εξέδωσε πολλούς νόμους ευνοϊκούς για τους χριστιανούς.
-325: Συγκάλεσε την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια της Βιθυνίας.
Εργο Α΄ Οικουμενικής Συνόδου: Διατύπωση της διδασκαλίας της Εκκλησίας έναντι των αιρέσεων.
Σκοπός: Ειρήνευση της εκκλησίας και της αυτοκρατορίας.
Comments
Post a Comment