ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ




Εκτός από τα πνευματικά και τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα μέτρο της πολιτιστικής ανάπτυξης αποτελεί και η καθημερινή ζωή στις πόλεις της μητροπολιτικής Ελλάδας και στις αποικίες.
Στοιχεία της καθημερινής ζωής που προσδιορίζουν το πολιτιστικό επίπεδο των κλασσικών χρόνων.
1. Οι αντιλήψεις που είχαν οι Έλληνες για την εργασία, όπως η περιφρονητική αντιμετώπιση της χειρωνακτικής εργασίας και η ενασχόληση των ελεύθερων πολιτών με τα κοινά.
2. Ο τρόπος της διασκέδασής τους στα ιδιωτικά συμπόσια ή στις δημόσιες τελετές και πανηγύρια, με αποκορύφωμα τις θεατρικές παραστάσεις.
3. Ο κοινωνικός χαρακτήρας των τελετών γέννησης, γάμου, θανάτου.
Αθήνα
       -    Κατείχε τα πρωτεία της πολιτιστικής ανάπτυξης
-         Ήταν πόλος έλξης για όλους τους πνευματικούς ανθρώπους και καλλιτέχνες λόγω της ευημερίας και της ποιότητας ζωής.
-         Οικοδόμηση σπουδαίων έργων στην Ακρόπολη.
-         Τέλεση λαμπρών πανηγύρεων και πνευματικών εκδηλώσεων (γιορτή Παναθηναίων, Ελευσίνια Μυστήρια, θεατρικές παραστάσεις στις Διονυσιακές γιορτές).
Πνευματικά επιτεύγματα

Φιλοσοφική σκέψη
- Κέντρο του ενδιαφέροντος ο άνθρωπος
- Ορθολογισμός = προσπάθεια ερμηνείας των φαινομένων με βάση τη λογική.
- Αναζήτηση πρακτικών εφαρμογών που θα βελτίωναν τον άνθρωπο και τη ζωή του
( σοφιστές, Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης).
Ιστοριογραφία
- Ο Ηρόδοτος έγραψε την πρώτη ιστορία
- Ο Θουκυδίδης  έθεσε τα θεμέλια της επιστημονικής ιστορικής συγγραφής.
- Ο Ξενοφώντας ακολούθησε την κατεύθυνση του Θουκυδίδη.
Ποιητική τέχνη
Εξελίχθηκε σε θεατρικό λόγο υψηλών διανοημάτων με την τραγωδία (Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης) και σε κριτική της καθημερινής πολιτικής ζωής με την κωμωδία (Αριστοφάνης).
Και μόνο η κωμωδία και η τραγωδία είναι πνευματικές προσφορές ικανές να δικαιολογήσουν τις οφειλές της σύγχρονης ανθρωπότητας στην Αθήνα της κλασσικής εποχής.
Ρητορικός λόγος
Καλλιεργήθηκε χάρη στο δημοκρατικό πολίτευμα και την οργάνωση της δικαιοσύνης προς το συμφέρον του πολίτη.
Μεγάλοι ρήτορες = Λυσίας, Ισοκράτης, Δημοσθένης.
Επιστήμη
- Αναπτύχθηκε χάρη στον ορθολογισμό της φιλοσοφικής σκέψης
- Συστηματοποιήθηκαν οι γνώσεις για τη φύση και τον άνθρωπο
Οι φιλόσοφοι ήταν και ειδικοί ερευνητές, που ασχολήθηκαν με τα μαθηματικά, την αστρονομία, τη φυσική, τη βοτανική κ.ά .
Μέτων = αστρονομία και μαθηματικά.
Ιππόδαμος από τη Μίλητο = χωροταξική οργάνωση των πόλεων με σχεδιασμό
Ιπποκράτης από την Κω = ιατρική. Εισήγαγε την άποψη ότι όλες οι ασθένειες οφείλονται σε φυσικά αίτια. Έτσι αφετηρία των ιατρικών ερευνών γίνεται πια η μελέτη του ανθρωπίνου σώματος.

ΚΛΑΣΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
Κλασικός = ο έχων διαχρονική, αξεπέραστη αξία, χαρακτηριστικά του το μέτρο, η αρμονία, το κάλλος
Η κλασική τέχνη παρουσιάζει
         Αρμονικές μορφές
         Χειρονομίες συγκρατημένες
         Βλέμμα στοχαστικό
         Αποφυγή εκδήλωσης έντονων συναισθημάτων
Στην κλασική τέχνη
         Θεοί και άνθρωποι παριστάνονται ως τέλεια όντα…
         με ιδανική ομορφιά…
         εξιδανικευμένα…
         μακριά από την καθημερινότητα
Η τέχνη της κλασικής εποχής διακρίνεται σε τρεις περιόδους:
Στην πρώιμη κλασική τέχνη ή τέχνη του αυστηρού ρυθμού 480-450 π.Χ.
Οι μορφές είναι πιο βαριές και στιβαρές: Κάποιες φορές με έντονη στιγμιαία κίνηση
Στην ώριμη κλασική τέχνη 450-390 π.Χ.
  • Οι μορφές σε ήρεμες στάσεις:
  • Στα γυναικεία αγάλματα τα ενδύματα ελαφραίνουν και αναδεικνύουν την ομορφιά των σωμάτων
  • Τα ενδύματα αποδίδονται με τεχνοτροπία που αποκαλείται «υγρό στυλ»
Στην ύστερη κλασική τέχνη  390-323 π.Χ.
  • Οι μορφές κινούνται πιο ελεύθερα στο χώρο,
  • τα σώματα λυγίζουν, οι χειρονομίες γίνονται πιο εύγλωττες:
  • η έκφραση των συναισθημάτων πολύ πιο έντονη
  • Τα ενδύματα και τα χτενίσματα πιο πολύπλοκα:
Θέματα της κλασικής τέχνης του 5ου και 4ου αιώνα:
  • Μυθολογικά: άθλοι του Ηρακλή Κενταυρομαχία Αμαζονομαχία
  • Σκηνές καθημερινής ζωής
  • Σύγχρονα θέματα: Τυραννοκτόνοι:
  • Σύγχρονα πρόσωπα
Η κλασική τέχνη επηρέασε έντονα την ευρωπαϊκή τέχνη από το 15ο αιώνα, εποχή της Αναγέννησης
Στην αρχιτεκτονική
Στη ζωγραφική : Μποτιτσέλλι, Ο θρίαμβος της Άνοιξης, Τιτσιάνο, Έρως Ιερός και Έρως Σαρκικός
Στη γλυπτική :Μιχαήλ Άγγελος, ο Δαβίδ - Μπενβενούτο Τσελίνι, Περσέας
επηρέασε έντονα την ευρωπαϊκή και παγκόσμια τέχνη ως κλασικισμός, από τον 17ο αιώνα
  • Βερολίνο, Πύλη του Βραδεμβούργου,  επίδραση του κλασικισμού στη γερμανική αρχιτεκτονική
  • Η.Π.Α. Το καπιτώλιο
  • Ισπανία: Museo de Prado, Μαδρίτη
19ος αιώνας μ.Χ. ακμάζει η νεοκλασική τέχνη

  • Η.Π.Α. Το Ανώτατο Δικαστήριο
  • Κέρκυρα, Το Αχίλλειο
  • Σύρος, Δημαρχείο
  • Κέρκυρα, Ιονική Τράπεζα
  • Παρίσι, Όπερα
  • Γιαννούλης Χαλεπάς, Σάτυρος
  • Πάτρα, Α΄ Νεκροταφείο
  • Γιαννούλης Χαλεπάς, Η κοιμωμένη, Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών
  • Δημήτρης Φιλιππότης, Ξυλοθραύστης


ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

MIND MAP

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ


ΟΜΑΔΑ 1 (ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ) 
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 
Να εντοπίσουν οι μαθητές βιογραφικά στοιχεία του Σωκράτη, του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα. 
Να περιγράψουν την « μαιευτική μέθοδο» του Σωκράτη. 
Να αναφερθούν σε 3 έργα του Πλάτωνα. 
Να αναφερθούν σε 3 έργα του Αριστοτέλη. 
ΔΙΚΤΥΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: http://www.livepedia.gr/, http://www.netschoolbook.gr/, http://el.wikipedia.org/, http://www.fhw.gr/


ΟΜΑΔΑ 2 (ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑΣ) 
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 
Να ερευνήσουν βιογραφικά στοιχεία των 3 ιστοριογράφων ( Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Ξενοφών) 
Γιατί ο Ηρόδοτος ονομάστηκε πατέρας της Ιστορίας; 
Ποια η μέθοδος προσέγγισης της ιστορικής αλήθειας από τον Θουκυδίδη; 
«Ελληνικά» του Ξενοφώντα: το περιεχόμενο του έργου. 
ΔΙΚΤΥΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: http://www.fhw.gr/, http://www.netschoolbook.gr/, http://www.livepedia.gr/, http://el.wikipedia.org/


ΟΜΑΔΑ 3 (ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ) 
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 
Βιογραφικά στοιχεία του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη) 
Πώς παρουσιάζει τους ήρωες του ο Αισχύλος; 
Πώς παρουσιάζει τους τραγικούς ήρωες ο Σοφοκλής; 
Πώς παρουσιάζει τους ήρωες του ο Ευριπίδης ; 
Ποιες αλλαγές εισήγαγε στην τραγωδία ο κάθε τραγικός ποιητής; 
ΔΙΚΤΥΑΚΟΙ ΤΟΠΟΙ: http://www.livepedia.gr/, http://www.fhw.gr/ http://www.netschoolbook.gr/, http://el.wikipedia.org/


ΟΜΑΔΑ 4 (ΚΩΜΩΔΙΑΣ) 
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 
Να εντοπίσετε βιογραφικά στοιχεία του Αριστοφάνη.
 Να αναφερθείτε στο θέμα 3 κωμωδιών ( << Ειρήνη >>, <<Λυσιστράτη>>, <<Αχαρνείς>>.)
Ποια η προσφορά της κωμωδίας στην αρχαιότητα και στη σημερινή εποχή; 
ΔΙΚΤΥΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: http://www.netschoolbook.gr/, http://www.fhw.gr/, http://www.livepedia.gr/, http://el.wikipedia.org/, h​t​t​p​:​/​/​w​w​w​.​s​c​r​i​b​d​.​c​o​m​/​d​o​c​/​2​2​4​2​9​5​0​/


ΟΜΑΔΑ 5 ( ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ) 
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 
Να περιγράψετε τα σημαντικότερα κτίσματα της Ακρόπολης ( Προπύλαια, Παρθενώνας, Ερεχθείον, Ναός Απτέρου Νίκης) 
Να διακρίνετε τους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς ( δωρικός, ιωνικός, συνδυασμός ) των μνημείων. 
Να περιγράψετε τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα. 
Να αναφερθείτε στη σημασία της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. 
ΔΙΚΤΥΑΚΗ Β​Ι​Β​Λ​Ι​Ο​Γ​Ρ​Α​Φ​Ι​Α​:​h​t​t​p​:​/​/​e​l​.​w​i​k​i​p​e​d​i​a​.​o​r​g​/​,​h​t​t​p​:​/​/​w​w​w​.​l​i​v​e​p​e​d​i​a​.​g​r​/​,​h​t​t​p​:​/​/​w​w​w​.​f​h​w​.​g​r​/​,​h​t​t​p​:​/​/​w​w​w​.​n​e​t​s​c​h​o​o​l​b​o​o​k​.​g​r​/​,​h​t​t​p​:​/​/​w​w​w​.​m​e​l​i​n​a​m​e​r​c​o​u​r​i​f​o​u​n​d​a​t​i​o​n​.​o​r​g​.​g​r​/​,​h​t​t​p​:​/​/​w​w​w​.​c​i​t​y​o​f​a​t​h​e​n​s​.​g​r​/​,​h​t​t​p​:​/​/​w​w​w​.​t​h​e​a​c​r​o​p​o​l​i​s​m​u​s​e​u​m​.​g​r​/

Comments