Ι. Καποδίστριας

ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΒΛΙΟ




ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Λέξεις- κλειδιά: Συγκεντρωτική διακυβέρνηση, αντικαποδιστριακές κινήσεις, φοίνικας, Λόχος Ευελπίδων, Ορφανοτροφείον της Αίγινας, αλληλοδιδακτικά σχολεία, Πρότυπον Αγροκήπιον, χειροτεχνεία.

Πότε εκλέχτηκε κυβερνήτης ο Καποδίστριας;
Η Γ’ ΕΘΝΟΣΥΝΕΛΕΥΣΗ (της Τροιζήνας), την άνοιξη του 1827 εξέλεξε εξέλεξε ως κυβερνήτη της Ελλάδας τον πρώην Υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας, Ιωάννη Καποδίστρια, με θητεία 7 χρόνων.

Ποια ήταν η κατάσταση που βρήκε ο Καποδίστριας στην Ελλάδα;
Η κατάσταση ήταν τραγική : η χώρα είχε ερημωθεί, ο λαός είχε εξαθλιωθεί, οι πειρατές έλεγχαν μεγάλες περιοχές και ο αιγυπτιακός στρατός βρισκόταν στη ΝΔ Πελοπόννησο, την ίδια στιγμή που ο τουρκικός στρατός βρισκόταν στη Στερεά.

Ποιες ήταν οι κινήσεις του Καποδίστρια;
1.    ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ και ΔΙΟΙΚΗΣΗ :  κατάργησε το σύνταγμα της Τροιζήνας και πήρε στα χέρια του όλη την εξουσία, για να αντιμετωπίσει τα μεγάλα προβλήματα. Η Δ’ Εθνοσυνέλευση του Άργους (1829) επικύρωσε αυτές τις αποφάσεις.

2.    ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ:
        α) συγκρότησε τακτικό στρατό, αξιοποιώντας ορισμένους αγωνιστές προκειμένου να κάνει εκκαθάριση της Στερεάς από τον τουρκικό στρατό.          β) ίδρυσε το Λόχο των Ευελπίδων, πρόδρομο της σημερινής Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων.                                                                  γ) οργάνωσε τακτικό πολεμικό ναυτικό για να καταπολεμηθεί η πειρατεία.   (σημαντικό ρόλο έπαιξε ο Ανδρέας Μιαούλης)           


3.    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:                                                                            α) Έφτιαξε το 1ο κρατικό ταμείο με εισφορές Ελλήνων του εξωτερικού και φιλελλήνων                                                                                   
β) Ίδρυσε με τη βοήθεια του φίλου του, Γαλλοελβετού τραπεζίτη Εϋνάρδου, τράπεζα                                                                            γ) Έκοψε νόμισμα, τον φοίνικα                                                          δ) Εφάρμοσε αυστηρή λιτότητα στις δημόσιες δαπάνες                      ε) Εκσυγχρόνισε τη γεωργία με την εισαγωγή νέων καλλιεργειών (π.χ. πατάτα) και νέων μεθόδων (π.χ. σιδερένιο άροτρο).

4.    ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:                                                                            α) Ίδρυσε το Ορφανοτροφείο της Αίγινας, στο οποίο λειτούργησαν 3 αλληλοδιδακτικά σχολεία (σαν τα σημερινά δημοτικά, αλλά με τέσσερα χρόνια φοίτηση), 3 ελληνικά σχολεία(σαν τα σημερινά Γυμνάσια και με τριετή φοίτηση), αρκετά χειροτεχνεία (επαγγελματικές σχολές) και τοΠρότυπον Σχολείον, στο οποίο σπούδαζαν όποιοι θα γίνονταν καθηγητές στα αλληλοδιδακτικά                                                          β) Ίδρυσε το Κεντρικόν Σχολείον, στο οποίο φοιτούσαν όσοι προορίζονταν για σπουδές στα πανεπιστήμια του εξωτερικού                  
γ) Δημιούργησε το Πρότυπον Αγροκήπιον (γεωργική σχολή) στην Τίρυνθα (περιοχή κοντά στο Άργος και στο Ναύπλιο).                              
Ο Καποδίστριας δε δημιούργησε Πανεπιστήμιο, γιατί πίστευε ότι τη συγκεκριμένη στιγμή, η εκπαίδευση των Ελλήνων θα έπρεπε να ήταν επαγγελματική.

Πώς ολοκληρώθηκε η επανάσταση;
Όταν έφθασε στην Ελλάδα ο Καποδίστριας η Ελλάδα ήταν ακόμα σε επανάσταση. Δεν είχε ξεκαθαρίσει ακόμα αν το νέο κράτος θα ήταν ανεξάρτητο ή αυτόνομο, ούτε πόσο μεγάλο θα είναι. Η τελευταία μάχη δόθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου του 1829 στην Πέτρα της Βοιωτίας, όπου οι Έλληνες με αρχηγό τον Δημήτριο Υψηλάντη επικράτησαν των Τούρκων. Λίγο αργότερα η Ελλάδα , με τους χειρισμούς του Καποδίστρια, έγινε ανεξάρτητο κράτος (Πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας του Λονδίνου του 1830) και διεύρυνε τα σύνορά της ως τη γραμμή Αμβρακικού-Παγασητικού (συνθήκη Κωνσταντινούπολης του 1832). Το ελληνικό κράτος περιελάμβανε την Πελοπόννησο, τη Στερεά, τα νησιά του Αργοσαρωνικού, την Εύβοια, τις Σποράδες και τις Κυκλάδες.

Ποιες ήταν οι αντιδράσεις κατά του Καποδίστρια;
Πολλές αντιδράσεις προκλήθηκαν από την επιλογή του Καποδίστρια για δημιουργία ισχυρού και συγκεντρωτικού (με πολλές εξουσίες στα χέρια του) κράτους. Αντέδρασαν πρόκριτοι (π.χ. Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης), πλούσιοι πλοιοκτήτες (π.χ. Κουντουριώτης), Φαναριώτες (π.χ. Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος) και φιλελεύθεροι διανοούμενοι (π.χ. Αδαμάντιος Κοραής). Όλοι αυτοί ζητούσαν σύνταγμα από τον Κυβερνήτη. Επίσης αντιδρούσαν η Αγγλία και η Γαλλία, θεωρώντας τον Καποδίστρια όργανο των Ρώσων.

Από τις αρχές του 1830 σημειώθηκαν εξεγέρσεις:                                   α) Ο Μιαούλης ανατίναξε στον Πόρο τα δύο μεγαλύτερα ελληνικά πλοία.
β) στην Ύδρα η εφημερίδα «Απόλλων» προπαγάνδιζε τη δολοφονία του Καποδίστρια.

Μετά τη φυλάκιση του πρόκριτου της Μάνης Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, η αντίδραση μεγάλωσε. Στις 27 Σεπτεμβρίου 1831 ο Κωνσταντίνος και ο Γεώργιος Μαυρομιχάλης δολοφόνησαν τον Καποδίστρια στο Ναύπλιο.

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ

Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΟΥ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ

ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ



Comments