ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΡΩΜΗ








ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μέτρα ανόρθωσης του ρωμαϊκού κράτους από τον Κων/νο Α΄ :

-΄Ιδρυση νέου διοικητικού κέντρου (Κων/πολη)

-Αναγνώριση δικαιώματος άσκησης χριστιανικής λατρείας.

-Καθιέρωση διάκρισης πολιτικής από στρατιωτική εξουσία.

-Κοπή και κυκλοφορία νέου νομίσματος (χρυσού).

α. ΄Ιδρυση της Κωνσταντινούπολης

-Ο Κων/νος Α΄ νικά το 324 μ.Χ το Λικίνιο (=Αύγουστος ανατολικού Κράτους)

 και γίνεται μονοκράτορας

-Αποφασίζει την ίδρυση νέας πρωτεύουσας η οποία:

• ιδρύεται στη θέση του αρχαίου Βυζαντίου

• έχει μοναδική γεωπολιτική θέση

(σταυροδρόμι ανάμεσα σε Ασία και Ευρώπη, Εύξεινο Πόντο και Μεσόγειο)

• έχει μεγάλη εμπορική σημασία

Λόγοι ίδρυσης της νέας πρωτεύουσας:

1. Στην Ανατολή: ακμαίος πληθυσμός και οικονομία

2. Οι χριστιανοί: πολυπληθέστεροι στην Ανατολή

3. Θρησκευτικές συγκρούσεις στις μεγάλες πόλεις Ανατολής: από την Κων/πολη ελέγχονται, επειδή είναι κοντά.

4. Από Κων/πολη: ευκολότερη η απόκρουση των εχθρών: Γότθων (στο Δούναβη) και Περσών (στον Ευφράτη), επειδή βρίσκεται στη μέση.

Φυσιογνωμία της νέας πρωτεύουσας (Κων/πολης)

• Οικοδομήθηκε σύμφωνα με το ρυμοτομικό σχέδιο της Ρώμης.

• Νέα τείχη

• Επιβλητικές λεωφόροι

• Φόρουμ (πλατεία) Κων/νου

• Διακόσμηση με λαμπρά έργα τέχνης, όπως:

-το Ιερόν Παλάτιον

-το κτίριο της Συγκλήτου

-άλλα δημόσια κτίρια: εκκλησίες, λουτρά, δεξαμενές κ.ά.

• Βαθμιαία απόκτηση χαρακτηριστικών χριστιανικής πόλης.

• Ραγδαία πληθυσμιακή ανάπτυξη.

• 11 Μαίου 330: εγκαίνια Κων/πολης

β. Θρησκευτική πολιτική

Ο Κων/νος Α΄ κράτησε ευνοϊκή πολιτική προς το Χριστιανισμό:

-312: Μετέφερε το Χριστόγραμμα από τα λάβαρα στο νόμισμα.

-313: Υπέγραψε με το Λικίνιο το Διάταγμα των Μεδιολάνων (=αναγνώριση ελευθερίας άσκησης λατρείας στους χριστιανούς).

-324: ΄Επαψε οριστικά τους διωγμούς εναντίον των χριστιανών, όταν έγινε μονοκράτορας.

-Εξέδωσε πολλούς νόμους ευνοϊκούς για τους χριστιανούς.

-325: Συγκάλεσε την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια της Βιθυνίας.

Εργο Α΄ Οικουμενικής Συνόδου: Διατύπωση της διδασκαλίας της Εκκλησίας έναντι των αιρέσεων.
Σκοπός: Ειρήνευση της εκκλησίας και της αυτοκρατορίας.

Comments