ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ: Ο ΜΗΝΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ



Αυτό το μήνα θα επικεντρωθούμε στη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ.

Γιατί επέλεξα αυτή την ενότητα; Όχι αυθαίρετα. Η προηγούμενη θεματική μας ήταν η ψυχική ανθεκτικότητα που πρέπει να επιδεικνύουμε όταν αντιμετωπίζουμε αντιξοόητες.


Θεωρώ οτι η δημιουργικότητα αποτελεί ασπίδα ενάντια στην αντιξοότητα, επομένως ενισχύει την ανθεκτικότητά μας.

Διαβάστε, αν μπορείτε, το παρακάτω απόσπασμα στα Αγγλικά. Αν δυσκολευτείτε στην κατανόηση, θα το συζητήσουμε και μαζί:


Art born of adversity is an almost universal theme in the lives of many of the world’s most eminent creative minds. For artists who have struggled with physical and mental illness, parental loss during childhood, social rejection, heartbreak, abandonment, abuse, and other forms of trauma, creativity often becomes an act of turning challenge into opportunity.
Much of the music we listen to, the plays we see, and the paintings we look at—among other forms of art—are attempts to find meaning in human suffering. Art seeks to make sense of everything from life’s smallest moments of sadness to its most earth-shattering tragedies. We all experience and grapple with suffering. In our individual and collective quest to understand the darker sides of human life, works of art like Kahlo’s self-portraits, which show us the truth of another’s pain and loneliness, carry the power to move us deeply.
We’re told, throughout our lives, that what doesn’t kill us makes us stronger. It’s difficult to think of a phrase that’s more deeply ingrained in our cultural imagination than this one, first spoken by Nietzsche and since co-opted by pop culture (think Kelly Clarkson and Kanye West). Platitude though it may be, the expression has become common parlance because it expresses a fundamental truth of human psychology: Experiences of extreme adversity show us our own strength. And in the wake of trying times, many people not only return to their baseline state of functioning, but learn to truly thrive.
(από το βιβλίο, Wired to Create: Unraveling the Mysteries of the Creative Mind των Scott Barry Kaufman και Carolyn Gregoire)
Παρακάτω, ακολουθεί μια λίστα με προτεινόμενα projects για το μήνα αυτό, ώστε να αναδείξουμε τη δημιουργικότητά μας.

Θα επιλέξετε μια από αυτές τις ιδέες για ΤΟ ΑΤΟΜΙΚΟ ΣΑΣ PROJECT.
Επίσης, θα επιλέξετε μια ακόμη ιδέα για ΟΜΑΔΙΚΟ PROJECT, αφού συστήσετε ομάδες των 3-4 ατόμων.

Αν για τα project σας έχετε κάποια ακόμη ιδέα, θα τη συζητήσουμε μαζί και κατόπιν θα την ξεκινήσετε.

Project - Προτάσεις


  1. Διαφημιστικά: δημιουργήστε μια διαφημιστική εκστρατεία για να πουλήσετε ένα υπαρκτό ή ανύπαρκτο προϊόν.
  2. Αυτοβιογραφία: δε νομίζω οτι χρειάζεται επεξήγηση. Μπορείτε να τη γράψετε, να δημιουργήσετε μια ηλεκτρονική μορφή της με PowerPoint και φωτογραφίες σας ή ό,τι άλλο μέσο σας έρχεται στο μυαλό.
  3. Βιογραφίες: γράψτε την ιστορία της ζωής κάποιου άλλου. Θα μπορούσε να είναι ένας φίλος, ένα μέλος της οικογένειάς σας, ένας γείτονας.
  4. Blogs: δημιουργήστε ένα blog για κάποιο λογοτεχνικό χαρακτήρα ή μια ιστορική προσωπικότητα. Μπορείτε να στήσετε το blog σας δωρεάν χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα του blogger.com.
  5. Φυλλάδια: τα διαφημιστικά φυλλάδια (δίπτυχα ή τρίπτυχα) μπορούν να αφορούν στην περιοχή σας (τουριστικού ενδιαφέροντος) ή σε κάποια φανταστική επιχείρηση που θέλετε να δημιουργήσετε. Μπορούν ακόμη να είναι ενημερωτικού περιεχομένου και να αφορούν σε κάποιο φυσικό φαινόμενο (π.χ.μέτρα αντισεισμικής προστασίας). 
  6. Οικόσημα: δημιουργήστε ένα οικόσημο για την τάξη σας ή για την οικογένειά σας. Ερευνήστε τη σημασία και τη χρήση του συμβολισμού.
  7. Κολάζ: δημιουργήστε ένα κολάζ ή μια συλλογή εικόνων (σχεδιασμένων με το χέρι, τυπωμένων ή κομμένων από περιοδικά και εφημερίδες) σχετικά με όποιο θέμα θέλετε. Το θέμα σας πρέπει να είναι αρκετά ευρύ και όχι π.χ. κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο ή δραστηριότητα. Ιδέες: η δεκαετία του 1970, τα σχολεία του μέλλοντος, κτλ.
  8. Βιβλιαράκι κόμικ: δημιουργήστε μια εικονογραφημένη ιστορία (κόμικ) που να αναπαριστά ένα ιστορικό γεγονός ή ένα λογοτεχνικό έργο.
  9. Ημερολόγιο: κρατήστε ημερολόγιο, αφού υποδυθείτε την ταυτότητα ενός ιστορικού ή φανταστικού (λογοτεχνικού) προσώπου, και αναφερθείτε σε μια περίοδο γύρω από ένα σημαντικό ιστορικό γεγονός.
  10. Μύθοι/παραβολές: γράψτε μια παραβολή με διδακτικό περιεχόμενο.
  11. Ιερογλυφικά: δημιουργήστε το δικό σας ιερογλυφικό αλφάβητο, όπου εικόνες αναπαριστούν λέξεις. Έπειτα, αφηγηθείτε μια ιστορία ή ένα ιστορικό γεγονός μόνο μέσα από εικόνες.
  12. Οδηγίες χρήσης: γράψτε οδηγίες χρήσης σχετικά με το πώς να διεξάγετε ένα πείραμα, πώς να αρχίσετε έναν Παγκόσμιο Πόλεμο ή πώς να γίνετε διάσημοι (προσοχή, όχι διαβόητοι!).
  13. Εφευρέσεις: δημιουργήστε και επιδείξτε τη λειτουργία μιας δικής σας εφεύρεσης, που θα αναφέρεται στην επίλυση κάποιου κοινωνικού ή περιβαλλοντικού προβλήματος!
  14. Διασκευή σε ταινία: σχεδιάστε μια κινηματογραφική διασκευή ενός μυθιστορήματος, μιας επιστημονικής ανακάλυψης ή ενός ιστορικού γεγονότος. Διαλέξτε τη διανομή των ρόλων, σχεδιάστε τις σκηνές, γράψτε τους διαλόγους, ακόμη επενδύστε και με μουσική την ταινία σας. Η διάρκειά της δε χρειάζεται να ξεπερνά τα 15-20 λεπτά.
  15. Διασκευή σε θεατρικό έργο: ό,τι είπαμε για την ταινία, μόνο που εδώ πρέπει το προϊόν σας να είναι ένα θεατρικό έργο. Εκμεταλλευτείτε το χώρο που υπάρχει στο σχολείο και αυτοσχεδιάστε!
  16. Δελτίο ειδήσεων: "στήστε" ένα δελτίο ειδήσεων που να μην αφορά στην τρέχουσα επικαιρότητα, αλλά σε μια εποχή ιστορική (αρχαία, βυζαντινή, νεότερη ή σύγχρονη) Π.χ. ένα έκτακτο δελτίο για τη Στάση του Νίκα ή για τη Ρωσική Επανάσταση!
  17. Ποιήματα και Ραπ: γράψτε το δικό σας ποίημα ή ραπ κομμάτι σχετικά με κάτι που σας αφορά / απασχολεί / συγκινεί.
  18. Αφίσες: δημιουργήστε τη δική σας αφίσα για την αγαπημένη σας ταινία. Μπορείτε ακόμη να φτιάξετε αφίσες σχετικές με το περιεχόμενο κάποιου μαθήματός σας. 
  19. Ερωτηματολόγιο: δημιουργήστε ένα ερωτηματολόγιο για τους μαθητές του σχολείου σχετικά με κάποιο θέμα που θέλετε να διευρενήσετε (π.χ. movie tastes, χρήση του διαδικτύου, κτλ.). Καταγράψτε τα αποτελέσματα και βγάλτε τα συμπεράσματά σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια ώστε να αποφύγετε και τις εκτυπώσεις αλλά και για να έχετε άμεση εξαγωγή αποτελεσμάτων. Πληροφορίες για τα ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια μπορώ να σας δώσω εγώ αλλά και ο κ.Πασχάλης.
  20. Το θέατρο του αναγνώστη: δραματοποιήστε ένα ποίημα, μια σκηνή από κάποιο μυθιστόρημα ή ένα θεατρικό έργο. Είτε ατομικά είτε σε ομάδα, αναθέστε σε κάποιον να σας ηχογραφήσει ή να σας τραβήξει βίντεο.
  21. Τηλεοπτική εκπομπή: ακόμη και με τη βιντεοκάμερα του κινητού σας και με ένα πλήθος από ελεύθερα προγράμματα για μοντάζ που υπάρχουν στο διαδίκτυο, μπορείτε να γυρίσετε μια δική σας εκπομπή, χιουμοριστική ή όχι. Ιδέες: μια εκπομπή μαγειρικής, μουσικής, μόδας, σχετική με gadgets, για ένα χόμπι, κτλ, κτλ.
  22. Λεύκωμα: ναι, το ξέρω, σας ξυπνώ αναμνήσεις από το δημοτικό. Μπορείτε όμως να δημιοργήσετε κάτι αρκετά πρωτότυπο, που να περιλαμβάνει από ποιήματα μέχρι φωτογραφικό υλικό. Το θέμα δικό σας.
  23. Slide Shows: ετοιμάστε μια παρουσίαση PowerPoint σχετικά με ένα ιστορικό πρόσωπο, έναν επιστήμονα, ένα συγγραφέα, ακόμη και κάποιο χαρακτήρα από ένα λογοτεχνικό έργο που διαβάσατε. Επίσης, μπορείτε να επικεντρωθείτε σε ιστορικά κινήματα ή επιστημονικές θεωρίες
  24. Γραμματόσημα: σχεδιάστε μια σειρά γραμματοσήμων που θα αναδεικνύει ένα θέμα ή μια προσωπικότητα που σας ενδιαφέρει.
  25. Ιστοσελίδα: σχεδιάστε μια ιστοσελίδα που θα αναφέρεται σε ένα ιστορικό πρόσωπο, έναν επιστήμονα, ένα συγγραφέα, ακόμη και σε κάποιο χαρακτήρα από ένα λογοτεχνικό έργο που διαβάσατε. Επίσης, μπορείτε να επικεντρωθείτε σε ιστορικά κινήματα ή επιστημονικές θεωρίες. Μπορείτε να επισκεφθείτε τον ιστότοπο www.wix.com, που σας δίνει τη δυνατότητα να σχεδιάσετε και να ανεβάσετε δωρεάν την ιστοσελίδα σας. Είναι εύκολο και πολύ διασκεδααστικό (μιλώ εκ πείρας!).
  26. Επετηρίδα: δημιουργήστε μια επετηρίδα, κάνοντας μια ανασκόπηση γύρω από τους μαθητές της τάξης και γεγονότα από διαφορετικές σας ιστορίες. Συνοδέψτε το υλικό με φωτογραφίες και σύντομα βιογραφικά για κάθε μαθητή. 
  27. Χορογραφία: για ποιον χτυπά η καμπάνα; Μπορείτε να ετοιμάσετε μια ατομική ή ομαδική χορογραφία. Σκεφτείτε ένα θέμα που να σας εμπνέει και αποδώστε το χορεύοντας. Βεβαιωθείτε οτι υπάρχει εκεί κάποιος για να βιντεοσκοπήσει τη δουλειά σας!
  28. Ζωγραφική: δουλέψτε με οποιοδήποτε θέμα, υλικό, διάσταση σας κεντρίζει. Ποιος ξέρει, μπορεί και να βγει αρκετό υλικό για μια έκθεση!
  29. Φανταστικό άθλημα: time to make history! Σκεφθείτε ένα δικό σας άθλημα και καταστρώστε ακριβώς τους κανόνες του παιχνιδιού.
  30. Επιτραπέζιο παιχνίδι:time to make history, part 2! Σκεφθείτε ένα δικό σας επιτραπέζιο παιχνίδι και καταστρώστε ακριβώς τους κανόνες του παιχνιδιού.

(link is external Scott Barry Kaufman and Carolyn Gregoire.

Comments